BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.



 




 
 

STATUTUL
Asociaţiei Socio-Culturale “Matei Basarab

 

Capitolul I. Denumirea, natura juridică, sediul, durata Asociaţiei

Art.1. Astăzi 08.04.2002, semnatarii acestui statut s-au întrunit la reşedinţa Episcopală din Slobozia, str. Episcopiei, nr.2, Slobozia şi au hotărât înfiinţarea unei Asociaţii cu denumirea: Asociaţia Socio-Culturală „Matei Basarab”.

Art.2 „Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab” este persoană juridică română, cu scop nepatrimonial, apolitică, înfiinţată conform Ordonanţei 26/2000.
            Asociaţia se înfiinţează sub patronajul Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor şi are ca Preşedinte de Onoare pe Episcopul Sloboziei şi Călăraşilor.

Art.3 Denumirea Asociaţiei este: „Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab” şi va fi înscrisă în toate documentele şi actele emise de aceasta, la care se adaugă adresa sediului şi, dacă este cazul, codul bancar şi codul fiscal.

Art.4 Asociaţia îşi are sediul în Slobozia, str. Episcopiei nr. 2.
            Ea poate înfiinţa filiale în alte localităţi, în condiţiile legii.
            De asemenea, se poate afilia la federaţii sau confederaţii din ţară sau străinătate şi poate înfiinţa sau participa la înfiinţarea altor organizaţii neguvernamentale potrivit scopurilor sale.

Art.5 „Asociaţia Socio-Culturală Matei Basarab” va funcţiona pe durată nelimitată, dizolvarea şi lichidarea sa făcându-se în condiţiile prezentului statut, completate cu dispoziţiile legale.

Capitolul II. Scopul şi obiectivele Asociaţiei

Art.6 Asociaţia are un caracter creştin, social şi cultural, neguvernamental, democratic, independent, nonprofit şi apolitic, având ca scop ajutorarea persoanelor aflate în dificultate, respectarea drepturilor fundamentale ale omului, în special ale categoriilor sociale defavorizate. Asociaţia va desfăşura activităţi în beneficiul următoarelor categorii sociale defavorizate: copii, persoane în vârstă, persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, persoane cu handicap, persoane sau familii cu posibilităţi materiale reduse, bolnavi, refugiaţi, migranţi, deţinuţi şi familiile acestora, precum şi alte categorii de persoane aflate în dificultate.

Art.7 Obiectivele Asociaţiei:
Pentru realizarea acestui scop asociaţia îşi propune:

  • Dezvoltarea unui sistem integrat de asistenţă şi servicii sociale, care să ofere soluţii adecvate pentru solicitările persoanelor aflate în dificultate prin:
    • Facilitarea accesului la serviciile oferite de biserici, de instituţii guvernamentale şi neguvernamentale;
    • Realizarea de activităţi de instruire şi informare, seminarii şi conferinţe precum şi schimburi de experienţă;
    • Colaborarea şi dezvoltarea de parteneriate cu alte instituţii şi organizaţii specializate.
  • Realizarea de servicii directe destinate categoriilor sociale aflate în dificultate, prin înfiinţarea de unităţi de asistenţă socială (aşezăminte sociale) care vor oferi servicii psiho-sociale (consiliere, consultanţă, instruire, etc.)
  • Constituirea şi dezvoltarea unei reţele de organizaţii creştin ortodoxe, naţionale şi internaţionale, cu obiective similare.

 

  • Informarea şi sensibilizarea opiniei publice şi a autorităţilor şi serviciilor publice prin:
    • Organizarea de conferinţe, seminarii, mese rotunde, dezbateri etc.;
    • Editarea de publicaţii tipărite, audio şi video;
    • Lobby în vederea îmbunătăţirii cadrului legislativ şi instituţional.
    •  
  • Sprijinirea de activităţi culturale şi religioase.
  • Oferirea de burse sau ajutoare financiare pentru elevi şi studenţi, cu prioritate pentru teologi.

 

  • Pentru realizarea scopurilor sale, Asociaţia va putea organiza agenţii de pelerinaj şi alte activităţi economice aducătoare de venituri, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art.8 În vederea realizării obiectivelor sale, asociaţia va iniţia şi desfăşura orice alte activităţi pe care Adunarea generală le consideră necesare.

Capitolul III. Patrimoniul

 

Art. 9 La data constituirii, patrimoniul iniţial este de 50 milioane lei, contribuţie a Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor, precum şi a membrilor fondatori.

Art.10 Patrimoniul asociaţiei se va compune din bunuri şi imobile, mijloace băneşti, titluri de valoare, donaţii, legate, subvenţii, sponsorizări, finanţări pentru proiecte în acord cu statutul asociaţiei şi alte fonduri primite de la persoane fizice sau juridice din ţară sau străinătate, precum şi din alte surse prevăzute de lege.

Art.11 Donaţiile sau legatele pot fi sume de bani, bunuri, drepturi de autor, acţiuni, titluri de valoare sau alte drepturi. Donaţiile sau legatele vor fi înscrise în Registrul de donaţii al Asociaţiei.

Art.12 Donaţiile pot fi necondiţionate sau condiţionate de realizarea unui scop, dacă acesta este în concordanţă cu scopul general şi activitatea asociaţiei. Asociaţia poate refuza orice donaţie sau legat oferit în termeni inacceptabili sau care contravin prevederilor prezentului statut. Pentru donaţiile condiţionate sau acceptate în aceste condiţii de către asociaţie sau pentru cele cu clauză specificată în actul de donaţie, donatorul va putea lua cunoştinţă de modul în care a fost utilizată donaţia sa, Asociaţia punându-i la dispoziţie un raport.

Capitolul IV. Membrii Asociaţiei; drepturi şi obligaţii

 

Art.13 Asociaţia va avea următoarele categorii de membri:

  • Membrii fondatori;
  • Membri asociaţi;
  • Membri de onoare

Membrii fondatori şi membrii asociaţi au drepturi şi obligaţii egale.

Art.14 Poate avea calitatea de membru asociat orice persoană fizică sau juridică fără deosebire de naţionalitate, sex, rasă sau culoare politică, care îndeplineşte cumulativ condiţiile de mai jos şi care a fost admis prin decizia Adunării Generale, în condiţiile prezentului statut.
            Pentru dobândirea calităţii de membru candidatul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

  • să fie de acord cu prevederile prezentului statut;
  • să acţioneze pentru realizarea obiectivelor Asociaţiei;
  • să respecte obligaţiile care au fost stabilite statutar;
  • să completeze cererea de aderare, în forma adoptată de Adunarea Generală;
  • să prezinte orice alte documente sau referinţe pe care organele de conducere ale Asociaţiei le solicită.

Cererea de aderare se face în scris şi se adresează Consiliului director, care se va pronunţa asupra ei în termen de 30 zile.

Art.15. În urma propunerii Consiliului director, Adunarea generală va decide asupra candidaturii, în prima şedinţă după înregistrarea acesteia, în prezenţa a jumătate plus unul din membrii Asociaţiei. Hotărârea de admitere sau de respingere va fi luată cu o majoritate de două treimi din membrii prezenţi. Din momentul admiterii, asociatul dobândeşte toate drepturile şi obligaţiile care decurg din această calitate.

Art.16 Calitatea de membru de onoare este conferită de către Preşedintele de onoare al Asociaţiei, la propunerea Consiliului director, persoanelor care se evidenţiază prin realizări şi preocupări în domeniile de activitate ale asociaţiei sau care se implică susţinut în activităţile asociaţiei. Membrii de onoare nu plătesc cotizaţie şi pot participa la şedinţele Adunării Generale fără drept de vot.

Art.17 Calitatea de membru încetează în următoarele cazuri:
            * asociatul renunţă expres la calitatea de membru printr-o  notificare adresată consiliului director; renunţarea devine efectivă după trecerea unui termen de 3 luni, calculat de la data înregistrării notificării;

  • asociatul se află în imposibilitatea de a-şi mai putea exercita activitatea;
  • asociatul persoană juridică s-a dizolvat; în cazul acesta calitatea de membru încetează de drept pe baza hotărârii de dizolvare;
  • asociatul este exclus prin votul a 2/3 din numărul total al membrilor asociaţi.

Art.18 Membrii Asociaţiei au următoarele drepturi:

    • să aleagă şi să fie aleşi în structurile de conducere ale Asociaţiei;
    • să ia parte la Adunările generale şi la orice manifestare a Asociaţiei;
    • să se retragă din Asociaţie, fără însă ca în această situaţie să i se restitue cotizaţia sau celelalte donaţii făcute;
    • să primească remuneraţia materială pentru activităţile prestate în administraţia Asociaţiei sau în afară, cu aprobarea Consiliului director.

Membrii Asociaţiei au următoarele obligaţii:

    • să-şi pună competenţa în slujba realizării scopurilor Asociaţiei;
    • să dovedească o atitudine morală corespunzătoare în societate, familie şi în cadrul Asociaţiei.

Capitolul V. Organele de conducere

 

Art.19 Organele de conducere, administrare şi control ale asociaţiei sunt:
Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei, Preşedintele de onoare, Consiliul director, Cenzorul.

Art.20 Organul suprem de conducere al Asociaţiei este Adunarea Generală, compusă din toţi membrii asociaţiei. Persoanele juridice membre îşi vor desemna fiecare câte un reprezentant în Adunarea Generală. Calitatea de membru în Adunarea generală dă dreptul la un singur vot în acest organism.

Art.21 Adunarea generală se va întruni anual în şedinţa ordinară, cel târziu în luna martie, urmând ca, la fiecare dată când este necesar, să se convoace şedinţa extraordinară.
            Convocarea Adunării Generale se face de către Consiliul director, care va stabili data exactă şi ordinea de zi a şedinţei. Convocarea se face în scris, prin scrisoare recomandată sau fax, cu cel puţin 7 zile înainte de data adunării. Convocarea va fi însoţită de ordinea de zi a adunării.
            Convocarea Adunării Generale extraordinare se poate face de către ¼ din numărul membrilor sau la cererea Preşedintelui de onoare, Consiliul director sau a Cenzorului. Convocarea se va face cu 5 zile înaintea şedinţei, prin orice mijloc de comunicare, precizându-se ordinea de zi.

Art.22 Adunarea generală este legal constituită în prezenţa a jumătate plus unul din totalul membrilor şi adoptă hotărâri cu votul a jumătate plus unul din membrii prezenţi. In cazul în care, la prima convocare, Adunarea Generală nu este statutară, a doua convocare va fi organizată în decurs de două săptămâni cu respectarea prevederilor prezentului statut, iar hotărârile vor fi adoptate cu jumătate plus unul din voturile membrilor prezenţi, oricare ar fi numărul acestora.
Hotărârile de modificare a statutului, dizolvare şi lichidare se vor lua în prezenţa a două treimi din totalul membrilor, cu votul a două treimi din totalul membrilor Adunării Generale.

Art.23 Membrii Adunării Generale vor putea delega dreptul de vot către alt membru, prin procură scrisă, care se va anexa la procesul verbal al şedinţei. Un membru al Adunării Generale nu va putea primi mai mult de 3 procuri. Membrii care şi-au exprimat dreptul de vot prin intermediul delegării vor fi consideraţi prezenţi în şedinţă.

Art.24 Hotărârile Adunării Generale se consemnează într-un proces-verbal al şedinţei ce poate fi consultat la sediul Asociaţiei.

Art.25 Adunarea Generală are următoarele atribuţii:

  1. modifică actul constitutiv şi statutul Asociaţiei;
  2. aprobă strategia şi obiectivele generale ale asociaţiei propuse de Consiliul director;
  3. aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare şi orice alte acte interne de organizare;
  4. alege şi revocă membrii Consiliului director şi Cenzorul;
  5. stabileşte criteriile de aderare şi excluderea din Asociaţie;
  6. aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil;
  7. stabileşte cuantumul şi periodicitatea plăţii cotizaţiei şi cuantumul taxei de înscriere;
  8. aprobă raportul Consiliului director şi, respectiv, al cenzorului, dând descărcarea de gestiune pentru perioada analizată;
  9. hotărăşte înfiinţarea de filiale, precum şi afilierea la federaţii şi confederaţii;
  10. aprobă dizolvarea Asociaţiei şi numeşte lichidatorii;
  11. îndeplineşte, în vederea atingerii scopului Asociaţiei, orice alte activităţi neinterzise de prezentul statut sau de lege.

Art.26 Consiliul director este organul de conducere curentă a Asociaţiei şi coordonează activităţile acesteia între sesiunile Adunării Generale.
Este format din 5 membri, care au mandat de 4 ani, cu posibilitatea realegerii. Preşedintele de onoare participă din oficiu la lucrările Consiliului şi le prezidează.

Art.27 Consiliul director se întruneşte trimestrial în şedinţa ordinară şi ori de câte ori este nevoie în şedinţă extraordinară.
Convocarea se face de către persoana nominalizată de preşedinte, în scris, precizând data, ora, locul şi ordinea de zi.

Art.28 Consiliul director ia hotărâri în prezenţa a cel puţin 4 membri, cu majoritate simplă. Preşedintele de Onoare are vot decisiv în cazul parităţii de voturi. Pentru fiecare şedinţă se întocmeşte un proces-verbal.

Art.29 Consiliul director are următoarele atribuţii:

  1. asigură aducerea la îndeplinire a scopului şi obiectivelor Asociaţiei aşa cum sunt prevăzute în prezentul statut şi aplică strategia şi politica Asociaţiei aşa cum sunt stabilite de Adunarea generală;
  2. organizează convocarea Adunării Generale şi pregăteşte agenda acesteia;
  3. supune aprobării Adunării Generale raportul de activitate pe perioada anterioară, proiectul de buget pentru anul următor şi execuţia bugetară pentru anul financiar încheiat;
  4. hotărăşte angajarea patrimoniului asociaţiei şi dă socoteală de actele sale în faţa Adunării Generale;
  5. propune Adunării Generale admiterea şi revocarea membrilor Asociaţiei;
  6. îndeplineşte orice alte atribuţii stabile în sarcina sa de către Adunarea Generală;
  7. aprobă organigrama Asociaţiei şi politica de personal;
  8. încheie acte juridice în numele şi pe seama Asociaţiei.

Art.30 În cazul încetării, din orice motive, a calităţii de membru al Consiliului director, locul vacant va fi ocupat prin alegerea unui nou membru în termen de 60 zile.

Art.31 În realizarea scopului său, Asociaţia poate angaja un director executiv şi personal specializat, ale căror atribuţii se vor stabili prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Asociaţiei.

Art.32 Cenzorul este organul de control financiar intern al Asociaţiei. El este ales de către Adunarea Generală pentru o perioadă de 4 ani. După numire se bucură de independenţă în exercitarea atribuţiilor ce îi revin.

Art. 33 În caz de indisponibilitate a cenzorului, atribuţiile acestuia vor fi exercitate temporar de împuternicitul Adunării Generale, urmând ca aceasta să decidă în maxim 3 luni înlocuirea sa.

Art.34 Consiliul director are obligaţia să pună la dispoziţia Cenzorului documente sau informaţii cerute de acesta în vederea controlării activităţii financiare a asociaţiei. Cenzorul prezintă rapoarte anuale Adunării Generale.

Art.35 Cenzorul are următoarele atribuţii:

  1. verifică activitatea financiar-contabilă a Asociaţiei, gestionarea patrimoniului acesteia şi al filialelor;
  2. verifică concordanţa cheltuielilor efectuate cu bugetul de venituri şi cheltuieli şi programele aprobate;
  3. prezintă Adunării Generale un raport anual referitor la situaţia financiară a Asociaţiei;
  4. are dreptul să participe la şedinţele Consiliului director fără drept de vot;
  5. cenzorul nu poate lua decizii cu caracter executiv şi nu poate încheia acte de gestiune sub nici un motiv.

Capitolul VI. Gestionarea Asociaţiei

 

Art.36 Gestionarea Asociaţiei se ţine în conformitate cu legislaţia în vigoare. Exerciţiul financiar începe pe 01 ianuarie şi se încheie pe 31 decembrie. Pentru primul an de activitate, exerciţiul financiar începe la data recunoaşterii Asociaţiei ca persoană juridică.

Art.37 Gestiunea financiară se ţine de personal calificat şi poate fi controlată de Preşedintele de onoare al Asociaţiei, de membrii Consiliului director şi de organele de control financiar intern.

Art.38 Asociaţia poate avea conturi în lei şi valută în condiţiile legii.

Art.39 Operaţiunile financiare ale Asociaţiei se vor putea face numai cu semnătura Preşedintelui de onoare sau a persoanei desemnată de acesta în mod expres.

Art.40 Asociaţia poate acorda sprijin financiar altor persoane fizice sau juridice nonprofit din ţară sau străinătate.

Capitolul VII. Dispoziţii finale

 

Art. 41 Dizolvarea şi lichidarea Asociaţiei se poate face în cazurile prevăzute de lege. În cazul lichidării, întreg patrimoniul mobil şi imobil al său va trece în proprietatea Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor, urmând a fi folosit în activitatea de asistenţă socială şi culturală a Bisericii.

Art.42 Modificările şi completările prezentului statut se fac prin hotărâri ale Adunării Generale în condiţiile legii.

Art.43 Prevederile prezentului statut se completează cu normele legale imperative cuprinse în legislaţia în vigoare.
            Prezentul statut s-a redactat astăzi la sediul Episcopiei din Slobozia, Str. Episcopiei nr.2, de către membrii fondatori ai Asociaţiei Socio-Culturale „Matei Basarab”, fiind semnat de fiecare în parte.